arrow_drop_up arrow_drop_down
22 augustus 2019 

Waarheid over burn-out

Sinds het woord burn-out is bedacht is er veel over geschreven. Maar wat is de waarheid over burn-out? De één na de ander blijkt plots verstand van zaken te hebben en doet zich voor als specialist. Meer te weten komen over de symptomen van een burn-out en tips voor herstel? Download dan het gratis e-book.

Het is copy paste want alle adviezen komen helaas op hetzelfde neer:

  1. Burn-out een lange aanloop gehad dus het is logisch dat het ook lang gaat duren voordat je weer de oude bent
  2. Veel mensen zijn jarenlang burn-out
  3. Van te hard werken word je burn-out
  4. Neem maar eens een tijd rust en ga voorlopig niet werken
  5. Ga eerst maar eens enkele maanden in therapie
  6. Neem voorlopig maar eens antidepressiva om tot rust te komen
  7. Keer je familie en vrienden de rug toe en laat je opnemen in een kliniek, want wanneer je verstoken bent van je meest dierbaren kom je pas echt tot rust.

De waarheid

  • Jouw burn-out heeft een lange aanloop gehad, maar de schok ‘nu kan ik niet meer’ kwam ineens. Je hebt kennelijk het vermogen om ondanks een lange aanloop in één keer in negatieve zin te veranderen. Dan is het ook mogelijk om in één keer het herstel in te zetten. Want dat is waar het om draait. Het duurt vervolgens nog even dat je topfit bent, maar je genezing is ingezet.
  • Zou je volledig accepteren dat je burn-out bent en dit gegeven loslaten. En vervolgens je rust nemen, gaan bewegen en rustig blijven doorwerken. Maar minder hard dan je deed. Dan duurt het maximaal 6 maanden en ben je weer topfit.
  • Zelden worden mensen burn-out van te hard werken. Het zijn eerder frustraties, stress, tegenwerking, kwaadheid die je burn-out maken. Of privé problemen, verbouwing, ziekte, echtscheiding, huwelijksproblemen en zelfs vreemdgaan.
  • Even rust om andere dingen te doen is goed. Sporten, golfen, tennis, wandelen, fitness, schouwburg, film. Alles doen om met je aandacht naar buiten gericht te blijven. Maar wel zo snel mogelijk weer aan het werk. Enkele uren, dagdelen, dagen enz.
  • Het contact met je werk en collega’s mag je niet verliezen. Ook tijdens je werk wordt je aandacht namelijk weer naar buiten gericht. Doe alleen minder dan je deed.
  • Enkele maanden therapie is aan de meeste mensen niet besteed. Want teveel aandacht zorgt in de regel voor groei van het probleem. Het is belangrijk dat de knop eerst om gaat. Want de buitenwereld komt nauwelijks binnen omdat er teveel ruis zit in je hoofd.

Dé oplossing

Eerst wordt met een MindTuning™ Persoonlijk consult of Elite Consult de knop omgezet, waardoor de buitenwereld weer helder gaat doordringen en het herstel meteen wordt ingezet.

Vervolgens wordt gekeken welke punten in je functioneren verbetering verdienen, waardoor dit probleem in de toekomst niet meer voorkomt.

Je hebt gerichte ondersteuning nodig terwijl je herstel al is ingezet. Je MindTuning consultant bekijkt met jou waar je verder het meeste behoefte aan hebt en stuurt bij waar dat nodig is.

  • Je familie en vrienden heb je hard nodig. Blijf bij ze in de buurt en laat diegene die je het meest vertrouwt ook aanwezig zijn bij je eerste persoonlijke consult. Zodat hij of zij ook gereedschappen krijgt om met jou om te gaan. Want hoe verder je bij je omgeving weg gaat des te meer onrust dat teweeg brengt.

Meer te weten komen over de symptomen van een burn-out en tips voor herstel. Download het e-book

Toe aan herstel

Het allerbelangrijkste is wel dat je er aan toe bent om je burn-out daadwerkelijk aan te pakken. Soms ben je te moe of wil je er nog niet aan toe zijn. Of zoals in mijn geval, leende de situatie zich er nog niet voor om toe te zijn aan verandering. Ook daar ontwikkelen we nu een programma voor.

Burn-out is als een gebroken been

  • Heb je een gebroken been, dan dient deze eerst gezet te worden. Daarna heb je begeleiding nodig om er mee te leren lopen.
  • Met MindTuning™ wordt je been eerst gezet. Pas dan begint de begeleiding en die is een stuk minder ingewikkeld en volkomen op maat. Want, wat heeft het voor zin om met een gebroken been dat niet is gezet therapie te krijgen om later je been beter te kunnen gebruiken? Waanzin!, en zo is het ook met burn-out.

Eerst het herstel inzetten

Je herstel zet pas in op het moment dat de buitenwereld weer helder binnen komt zoals deze is. Waardoor jij je beter kunt concentreren en fit genoeg bent om nieuwe gereedschappen te leren toepassen om een betere versie van jezelf te worden.

Vandaar dat het zo belangrijk is dat eerst je been wordt gezet. In MindTuning™-termen: Het is van belang dat het programmafoutje dat tussen je oren is ontstaan, wordt hergeprogrammeerd waardoor ruis verdwijnt en je omgeving helder binnenkomt. Dit lukt vrijwel altijd tijdens de eerste persoonlijke sessie.

Reactie plaatsen

Klaar voor de volgende stap naar herstel of preventie van een burn-out?

Gratis E-book | 19 Psychische Symptomen Van Burn-out En Tips Voor Herstel