arrow_drop_up arrow_drop_down
22 augustus 2019 

Voor je 30e burn-out

Voor je 30ste burn-out. Het komt steeds meer voor. Ondanks meer vrije tijd, kant-en-klaarmaaltijden, het gemak van gsm, smartphone, IPad en psychologische kennis, raken steeds meer jonge mensen overspannen. Zoals het zich nu laat aanzien is de kans groot dat die trend zich binnen enkele jaren doorzet naar jongeren onder de 21 jaar. Toch is er wat aan te doen en kan veel ellende worden voorkomen.

Oorzaken

Eén belangrijke oorzaak is tijd. Te veel tijd en gelijktijdig toch te weinig tijd voor wat echt belangrijk is. De meeste jonge mensen barsten van de vrije tijd. Gemiddeld 25 vakantiedagen per jaar plus alle weekenden en ’s avonds vrij. Het is de invulling van die tijd die het verschil maakt.

  1. Internet, games, sms, chat, Twitter, Facebook, e-mail, video’s bekijken, TV kijken, snel even een hap eten en laat naar bed. Alles bij elkaar betekent dat een overload aan informatie en zeker wanneer iemand met 3 dingen tegelijk bezig is. Werk en privé lopen door elkaar!
  2. Altijd het gevoel dat dingen af moeten zijn. Nog vlug even dit en nog vlug even dat. Geen fouten willen maken en bezig om fouten te voorkomen. Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen en ervan uitgaan dat alles binnen het verstand is op te lossen. Altijd het gevoel om tijd te kort te komen.
  3. Nauwelijks tijd om te eten. Meestal een snelle hap. Alles kost tijd en dan is er nauwelijks tijd voor vrienden, sporten, gezond koken en voor familie.
  4. De meeste studies hebben een overload aan informatie waar vrijwel niemand iets aan heeft. Dat alles om de studie enige importantie te geven. Al die overbodige stof moet in het verstand worden gepropt en het kost veel tijd en herhaling om die te onthouden. Plus de financiële druk van  een prestatiebeurs.

Meer oorzaken

  1. Vakantie! We moeten op vakantie en minstens 2 weken. Tegenwoordig wordt de vakantie uitgezocht op Internet. Er is een waanzinnig groot aanbod en er zijn talloze beoordelingen. Het kost een zee aan tijd. Dan nog eens reistijd en dan eindelijk 10 dagen luieren op het strand, feesten in de disco en ’s ochtends om 6 uur naar bed. Thuis heeft je lichaam een maand nodig om bij te komen.
  2. Hypotheek en studieschuld. Toch maar een appartement gekocht samen met partner. Moet kunnen, terwijl wegens de hypotheekrenteaftrek de prijzen van huizen de laatste decennia ongezond hoog zijn gestegen. Een hypotheek is nauwelijks meer op te brengen maar met zijn tweeën moet het lukken. Hard werken, snelle happen, een extra studie om eerder promotie te maken en weinig tijd voor die zaken die echt belangrijk zijn. Helaas zijn ook relaties niet meer eeuwigdurend en is deze setting niet de meest ideale. Uit elkaar gaan is ook geen optie vanwege de hypotheek en wat nu?
  3. De wens om te voldoen aan datgene wat ouders, familie en vrienden voor hebben. Man wat kost dat veel energie en tijd. Zeker als veel andere zaken nog belangrijk zijn.

Een cliënt zond mij de volgende mail:

“Mijn naam is Kees-Jan van Santen. Net 28 jaar oud geworden en ik worstel al sinds oktober 2010 met burn-out. Na mijn studie ben ik begonnen als managementtrainee bij een groot bedrijf. Tijdens de laatste fase van mijn studie heb ik een grote focus op mijn verstand ontwikkeld. Ik mocht graag IQ-testen of competentietesten maken en was in de veronderstelling dat ik altijd alles binnen dit verstand kon oplossen. De eerste twee opdrachten bij dat bedrijf zijn zeer goed gegaan. Zo goed dat ik tijdens mijn derde opdracht
in Zweden, vroegtijdig werd teruggehaald om als teammanager aan de slag te gaan. Ik heb daar ook mijn dubbele scriptie getracht af te ronden. Vijf weken na aankomst ging het mis. Na een gesprek met mijn manager, waarbij ik uitlegde hoe ik alles onder controle had (stuurde 30 mensen aan en zat daarnaast in een verhuizing), knapte er iets in mijn hoofd en kwam er later die avond ineens veel spanning in het lichaam.

Psycholoog en medicijnen

Nu, 7 maanden later, heb ik inmiddels een aantal gesprekken gehad met een psycholoog en slik ik Efexor. Op de website las ik veel zaken die voor mij herkenbaar waren zoals: alles binnen je verstand willen oplossen, het gevoel te hebben niet op de wereld te staan /er weinig mee te maken te hebben. Momenteel ervaar ik nauwelijks emoties. Daarnaast merk ik dat ik steeds meer angsten ontwikkel en dat het mij slecht lukt hier uit te komen. Zo ben je een talent en zo is zelfs een boodschap doen bij de Jumbo te veel. Mijn vraag is denk jij dat je iets voor mij zou kunnen betekenen?”

Natuurlijk heb ik Kees-Jan geschreven dat ik iets voor hem kan betekenen. Ik heb hem een groepscoaching van 1.5 dag geadviseerd, enkele weken laten gevolgd door 1 sessie persoonlijke coaching. De groepscoaching is achter de rug en het gaat aanmerkelijk beter met hem. Binnen één week werkte hij al weer enkele uren per dag, zijn angsten zijn over en hij is gestopt met medicatie. Dus het komt met Kees-Jan helemaal goed.

Voorkomen is beter dan genezen

  1. Beperk je tijd voor sociale netwerken op Internet zoveel mogelijk. Twitteren gaat het snelst en kost de minste energie. Maar continu je blik op Twitter is te veel van het goede. Vermijd de TV zoveel mogelijk. Alleen al de stress die reclame geeft en het zappen om naar iets zinniger te kunnen kijken, is slecht voor je. Leer zoveel mogelijk sneltoetsen
    te gebruiken voor je e-mail. Scheelt veel tijd en beantwoord uitsluitend wat er echt toe doet.
  2. Nog vlug even dit? Zodra je dat denkt neem je rust!
  3. Niets MOET en alles mag! Vermijd in de communicatie met jezelf het woord ‘moeten’.
  4. Neem tijd om rustig te ontbijten! Neem tijd om te koken en om gezond te eten. Kies voor gespecialiseerde korte studies, zonder ballast.
  5. Trek maximaal 1 uur uit om een vakantie te boeken. Hoe goed het er ook uitziet. Het blijft een avontuur. Zorg ervoor dat je op vakantie beweegt! Daarom is een skivakantie zo goed.
  6. Hoezo een huis kopen als je dat nauwelijks kunt opbrengen? De kwaliteit van leven is veel belangrijker dan een huis. De huizenprijzen zijn de laatste decennia onevenredig in waarde gestegen vanwege de hypotheekrenteaftrek. Zodra de politiek het aandurft is het over met de hypotheekrente en dalen de huizenprijzen.
  7. Ouders hebben het beste met je voor en niets is hen teveel om hun droom waar te maken: ‘Jou laten bereiken waar zij van dromen’. Veel belangrijker is om stil te staan bij je eigen verwachting. Vraag je af wat je echt leuk vindt en waar je echt gelukkig van wordt. Laat je leiden door je passie. Wanneer je ouders zien dat je gelukkig bent dan zijn ook zij gelukkig.
Reactie plaatsen

Klaar voor de volgende stap naar herstel of preventie van een burn-out?

Gratis E-book | 19 Psychische Symptomen Van Burn-out En Tips Voor Herstel