arrow_drop_up arrow_drop_down
22 augustus 2019 

Overspannen, voorstadium van burn-out

Overspannenheid

Overspannenheid is een voorstadium van burn-out (totaal opgebrand zijn) en kan zelfs leiden tot depressie. Het is daarom zaak om overspannenheid snel grondig aan te pakken om erger te voorkomen.

Meer te weten komen over de symptomen van een burn-out en tips voor herstel? Download dan het gratis e-book.

Kenmerken van overspannenheid

  • Niet in staat zijn om probleemsituaties op te lossen
  • Opgejaagd gevoel
  • Ongeordend gedrag
  • Stemmingswisselingen
  • Perioden van hyperactiviteit worden afgewisseld door perioden van het gevoel niets meer te kunnen
  • Het gevoel nergens grip op te hebben
  • Prikkelbaarheid

Oorzaak van overspannenheid

De oorzaak van overspannenheid is dat je teveel op je bord hebt gekregen in korte tijd. Stressvolle situaties stapelden zich op. Je was niet in staat deze op een gezonde en effectieve manier het hoofd te bieden.

Waarom komt overspannenheid vaker voor?

Overspannenheid lijkt tegenwoordig veel vaker voor te komen. Dat komt omdat het leven van vandaag veel meer prikkels, impulsen en mogelijkheden kent dan vroeger. Er wordt meer van je verwacht. Het tempo waarin we leven en werken gaat vele malen sneller. De één is daar meer tegen opgewassen dan de ander. Maar iedereen is in staat om te leren om op een gezonde manier om te gaan met de stress die dit teweeg kan brengen.

Risicofactoren

De één loopt meer risico om overspannen te raken dan de ander. Risicofactoren zijn:

  • Perfectionisme
  • Te groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Onzekerheid, faalangst, gebrek aan assertiviteit
  • Controledwang
  • Geen grenzen stellen

Gebeurtenissen die kunnen leiden tot overspannenheid

Naast individuele risicofactoren zijn er ook gebeurtenissen die kunnen leiden tot overspannenheid, zoals:

  • Het overlijden van een dierbare
  • Zorg voor een dierbare zieke in combinatie met een werkkring
  • Relatieproblemen
  • Reorganisaties op het werk
  • Toename werkdruk
  • Ontslag
  • Financiële problemen
  • Slachtoffer zijn van pesten of (seksueel) geweld

Meer te weten komen over de symptomen van een burn-out en tips voor herstel. Download het e-book

Tips om overspannenheid te voorkomen:

Je kunt zelf dingen een aantal dingen doen om overspannenheid te voorkomen en/ of op te lossen.

Behandel jezelf als de belangrijkste persoon in je leven

De belangrijkste persoon in je leven, dat ben jij. Zodra je overspannen raakt, handel je niet vanuit dit basisprincipe. Jezelf de belangrijkste persoon vinden, klinkt voor sommigen als egoïsme. Maar dat is het niet. Want zodra je jezelf als de belangrijkste persoon in je leven ziet en er naar handelt, zorg je goed voor jezelf en kun je van daaruit goed voor anderen zorgen.

Zorg voor voldoende slaap

Volwassenen hebben per dag 7 tot 8 uur slaap nodig. Je lichaam herstelt zich en je hersenen verwerken de indrukken van de dag. Langdurig slaaptekort zorgt voor vermoeidheid, gebrek aan motivatie om dingen te ondernemen, tekort aan energie, stemmingswisselingen, problemen met concentratie en geheugen. Heb je last van slapeloosheid? Lees hier 8 tips om beter te slapen.

Maak tijd voor dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt

Regelmatig ontspannen en tijd voor jezelf nemen is nodig om geestelijk in balans te blijven en jezelf op te laden.

Beweeg regelmatig

Als je beweegt maakt je lichaam endorfine aan, ook wel bekend als het gelukshormoon. Ook neemt de kwaliteit van je denken toe zodra je in beweging bent.

Wees assertief

Neem ruimte in, baken je grenzen af, wees resoluut en leer om ‘nee’ te zeggen. Als je assertief bent voorkom je dat jijzelf of een ander over jouw grenzen heen gaat.

Vermijd het woord moeten

Met ‘moeten’ leg je jezelf allerlei dingen op zonder je nog af te vragen of het wel gerechtvaardigd is. Daarmee vervuil je niet alleen je eigen gedachten, maar ook je agenda, je tijd en je plezier in het leven.

Stop met het invullen wat een ander denkt of bedoelt

Je weet niet wat de ander denkt en zult dat nooit zeker weten. Je zult nooit zeker weten waarom iemand iets doet en hoe de ander dit aan zichzelf verkoopt. En ook niet wat iemand over jou denkt. Het betreft die ander en niet jou. Het is niet jouw hoofd, maar dat van de ander. Zaken invullen voor een ander is verspilling van energie.

Manage je gedachten

Stop met piekeren, in cirkels denken, twijfelen, het herhalen van negatieve statements, het stellen van nutteloze vragen aan jezelf en het denken in horrorscenario’s. Stel jezelf voortaan doelvragen. Doelvragen beginnen met ‘hoe’ en zorgen ervoor dat je in mogelijkheden en oplossingen denkt in plaats van in problemen.

Reactie plaatsen

Klaar voor de volgende stap naar herstel of preventie van een burn-out?

Gratis E-book | 19 Psychische Symptomen Van Burn-out En Tips Voor Herstel