arrow_drop_up arrow_drop_down
29 juli 2019 

Lichamelijke symptomen en klachten burn-out

Lees over de meest voorkomende lichamelijke symptomen en klachten bij burn-out. En wat zij je te vertellen hebben. Plus nuttige tips waar je zelf mee uit de voeten kunt

Energie-tekort

Zoals: constante moeheid – Gevoel van uitputting – Snel moe of grieperig – energieloze stem – geen of weinig zin in seks
Zit je tegen een burn-out aan? Of ben je burn-out? Dan zijn er teveel zaken in je leven waarvan je letterlijk doodmoe wordt. Het is een misverstand dat een druk leven op zich je accu leeg slurpt. Want als je het druk hebt met zaken waar je van geniet, krijg je er méér energie van.

TIP: Doe zoveel mogelijk iets waar je jezelf helemaal in kunt verliezen. Zoals het lezen van een goed boek, koken, tekenen, kleuren, zingen, muziek maken. En denk regelmatig terug aan een moment waarop je heel gelukkig was. Wanneer je veel plezier had. Zie het voor je als een film. En  voel, proef, ruik hoe het ook alweer was. Je lichaam gaat dan geluksstofjes aanmaken. En je energie neemt toe.

Geheugenproblemen

Zoals: Watten in je hoofd – vergeetachtigheid
Als je last hebt van stress, maakt je lichaam stresshormonen aan. Langdurige blootstelling hieraan heeft een negatief effect op de hersenen. Op het deel van de hersenen dat een grote rol speelt bij leren en onthouden, dus. Dat  is helemaal van slag als je burn-out bent. Het voelt alsof je watten in je hoofd hebt. En je kunt niets onthouden.

TIP: Ga veel wandelen, fietsen, enz. Het maakt je geest helder en creatiever. En zorgt voor een aanzienlijke vermindering van obsessieve, negatieve gedachten. Tijdens het bewegen wordt de verbinding tussen linker en rechter hersenhelft verbeterd. Ook de bloeddoorstroming in je hersenen wordt beter.

Rugklachten, nek- en spierpijn

Zoals: Rugklachten die verergeren – nekpijn –  schouderpijn – spierpijn
Je hebt jezelf teveel op de hals gehaald. Teveel op je schouders genomen. Je rugzak is te zwaar. Dat is wat pijn in de spieren, rugklachten die verergeren en nek- en schouderpijn
je proberen te vertellen.

Tip: Schrap 4 woorden uit je vocabulaire: maar, eigenlijk, proberen en moeten. Ze leiden tot negatieve gedachten. Je bent bezig met wat je niet wilt, in plaats van met wat je wel wilt. Dat draagt niet bij aan het veranderen van de situatie. De gedachte: ‘Eigenlijk wil ik dit niet, maar…’, is een piekergedachten. En die leidt nooit tot een oplossing. Met ‘ik moet…’, vertel je jezelf dat er geen oplossing is. Oefen er eens mee om deze woorden niet meer te gebruiken. En ervaar wat het met je doet…

Last van spijsverteringsorganen

Zoals: Spanning op de buikstreek – darmproblemen – onfrisse adem – misselijkheid
Je zit ergens mee in je maag. Hebt iets op je lever. Wordt ergens kotsmisselijk van …  Zodra je last hebt van je spijsverteringsorganen duidt dit ergens op. Namelijk dat je niet luistert naar je eigen behoeftes. En je niets of te weinig onderneemt om daar iets aan te veranderen.

Tip:  Stel jezelf de vraag: Wie is de belangrijkste persoon in mijn leven? Is het antwoord: mijn kinderen, mijn partner, mijn baas, of iemand anders? Denk er dan nog eens goed over na. Want de belangrijkste persoon in je leven, ben je zelf. Behandel jezelf dus ook zo. Het heeft niets te maken met egoïsme. Want want pas wanneer je goed voor jezelf zorgt, kun je echt iets te betekenen voor anderen.

Slaapproblemen

Zoals: Niet kunnen inslapen – steeds wakker worden
Als je last hebt van slapeloosheid, ligt je letterlijk ergens van wakker. Je gedachten malen. Je zit gevangen in de piekermodus.

Tip: Plan elke dag een moment in waarop je zoveel kunt piekeren als je wilt. Geef negatieve gedachten buiten die tijd zo min mogelijk aandacht. Leid jezelf af met positieve dingen. Of kijk naar iets waar je vrolijk van wordt. Sla de tweede week een dag over. En in de derde week twee dagen en zo verder. Het resultaat: binnen twee maanden ben je gestopt met piekeren.

Hartslag en ademhaling

Zoals: Hoge hartslag – hoge bloeddruk – hoge ademhaling – benauwdheid – pijn op de borst
De schrik slaat je om het hart. Adem stokt in je keel. Stress zorgt ervoor dat je lichaam in opperste staat van paraatheid verkeert. Dit stamt uit de oertijd. Toen stonden we dagelijks aan veel gevaren bloot.  Je lichaam maakt zich klaar om te vechten of te vluchten. Als stress chronische vormen heeft aangenomen, is je lichaam continu in staat van paraatheid. Je hart pompt sneller. De ademhaling wordt gejaagd. Spieren spannen zich, enz.

TIP: Je zult het gemerkt hebben. Hoe meer je probeert je ademhaling of hartslag onder controle te krijgen, hoe erger het wordt. Doe dit dus niet. Bedank je lichaam dat het zo goed werkt. Dat het precies doet wat het volgens de natuur hoort te doen bij grote stress. En het je een waarschuwingssignaal geeft. De zaken voortaan anders, dat is de boodschap.

Reactie plaatsen

Klaar voor de volgende stap naar herstel of preventie van een burn-out?

Gratis E-book | 19 Psychische Symptomen Van Burn-out En Tips Voor Herstel