arrow_drop_up arrow_drop_down

Burn-out symptomen

Op deze pagina lees je alles over de psychische- en lichamelijke burn-out symptomen. En daarmee gepaard gaand verlies van zelfvertrouwen en bijkomende angsten.

DEZE VIDEO MAG JE NIET MISSEN


Een revolutionair inzicht in de benadering van burn-out.  

Door 27 jaar specialisatie in de aanpak van burn-out, kunnen we jou voorzien van 100 gedetailleerde pagina’s over burn-out symptomen. Leuk voor de Google ranking maar niet voor jou. We hebben ons daarom ingehouden.


HET BELANGRIJKSTE EERST 

Deze video verduidelijkt je wat burn-out jou te vertellen heeft.


Bekijk ook onderstaande video waarin Pieter Frijters je een tip geeft hoe het in een mum van tijd beter met je gaat!


De algemene deler van burn-out


Jouw draaglast was kennelijk groter dan je draagkracht. Ben je opgebrand, heb je geen fut meer, of kun jij je nauwelijks nog concentreren? Heb je herrie in je hoofd of het gevoel dat je hoofd uit watten bestaat? Heb je huilbuien, ben je gefrustreerd? Reken maar dat je burn-out bent.


In negentig procent van de gevallen wordt burn-out gevolgd door een niet-reële angst. Het overkomt o.a. ondernemers en managers die dikwijls hoge eisen stellen en moeilijk van zichzelf accepteren dat ze iets niet kunnen.


Heb je als vrouw een dubbele functie zoals werk en gezin en ben je ook nog mantelzorger? Dan kom je al snel in de gevarenzone. Je raakt eerder teleurgesteld in jezelf, wat weer leidt tot stress,  moeheid, faalangst, allerlei andere klachten en tot slot tot uitputting.


Moeilijk te bevatten 

Ben je geestelijk opgebrand, dan is burn-out door je verstand nauwelijks te bevatten. Het gaat een eigen leven leiden en je raakt steeds meer overspannen.


‘Een knop omdraaien’


Niet alleen jij, maar iedereen die burn-out is, heeft het gevoel dat er ergens ‘een knop moet worden omgedraaid'. Wanneer dit niet snel gebeurt, verergeren je klachten! Vergelijk het met een gebroken been.


Gebroken been

Je breekt het in één keer en het wordt ook in één keer gezet. Pas dan komt je genezing op gang. Blijf je ermee doorlopen zonder je been te laten zetten, dan groeit het scheef aan elkaar.


Eerst zetten

Zo is het ook met burn-out. Eerst 'zetten' door 'aan de juiste knoppen te draaien' en dan begint de genezing op gang te komen. Je hebt er een tijd over gedaan om burn-out te worden, maar de eerste symptomen waren er ineens en werden erger.


Onbewust weten

Onbewust weet je dat jij het vermogen bezit om in één keer negatief of positief te veranderen. Vandaar het gevoel van die knop.


De beste aanpak

Een juiste aanpak hoeft daarom niet lang te duren. Positief veranderen gaat sneller dan je denkt. Het gaat helaas niet vanzelf. Voorwaarde is dat je gemotiveerd bent en bereid om je volledig in te zetten.


Psychische symptomen en klachten bij burn-out


Burn-out gaat gepaard met allerei psychische klachten en symptomen. Op de pagina '19 Psychische Symptomen Van Burn-out En Tips Voor Herstel' vind je een gratis e-book

Symptomen van een burm-out


Lichamelijke burn-out symptomen


Ook lichamelijke symptomen en klachten zijn onderdeel van een burn-out. Lees meer over lichamelijke klachten bij burn-out.


Blogs over burn-out


Hier vind je meer dan 50 ARTIKELEN over burn-out. Waaronder slapeloosheid, piekeren, liefdesverdriet, gedachtemanagement, ziekteverzuim en meer.

Klik hier om naar de blog te gaan. 


Angsten die vaak gerelateerd zijn aan burn-out


Extra tips

  • Accepteer geen piekerverlof als je last hebt van burn-out symptomen! Eerst eens goed bijslapen is prima. Echter, zodra je daarna thuis blijft zitten beland je in de piekermodus. Hoe langer je piekerverlof duurt, hoe verder je in de problemen raakt.
  • Zoek hulp en let daarbij vooral op ervaring en eerder geboekte successen van de hulpaanbieders.
  • Vermijd het gebruik van medicatie. Want: medicatie die je fitter maakt, je meer laat verdienen, bestaat niet. Net zo min als een pil die je geliefde terugbrengt, je zaak gezond maakt en je baan aantrekkelijker.
  • Gaat het om je partner die burn-out is? Lees dan ook: Is mijn partner burn-out?

Leestips

In het nieuwste boek van Pieter Frijters: Vijf jaar ouder, tien jaar jonger staat de Mindtuning-methodiek goed beschreven. Er staan eveneens veel nuttige tips in tegen burn-out en daaraan gerelateerde symptomen. Ook met de informatie en adviezen uit de eerder verschenen bestsellers: Van Fobie naar Vrijheid en Meester over je Gedachten, kun je zelf aan de slag!


Bekijk alle boeken hier.

Burn- out Coach Boeken


Lees hier over de oorzaken van burn-out.